Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/12697
Title: Особенности планировочных решений образовательных объектов ограниченного пользования
Other Titles: Features of planning solutions for educational objects of limited use
Authors: Аткина, Л. И.
Ефимова, Н. А.
Issue Date: 2023
Publisher: УГЛТУ
Citation: Аткина, Л. И. Особенности планировочных решений образовательных объектов ограниченного пользования = Features of planning solutions for educational objects of limited use / Л. И. Аткина, Н. А. Ефимова. – Текст : электронный // Леса России и хозяйство в них. – 2023. – № 4 (87). – С. 78–87. DOI: 10.51318/FRET.2023.87.4.008.
Abstract: В работе представлено исследование особенностей пространственной организации территорий 7 школ Екатеринбурга. На основе GIS-материалов и натурного обследования оценено функциональное зонирование, определен баланс и планировочное решение объектов Октябрьского, Чкаловского и Академического районов. Составлены схемы зонирования и приведены данные по доле дорожно-тропиночной сети, насаждений, зданий и сооружений по каждому объекту. В ходе работы прослежена тенденция по появлению таких функциональных зон, как игровая и зона отдыха, которые отсутствуют на других объектах. Оценено изменение баланса территорий: снижение доли зеленых насаждений и увеличение доли зданий и сооружений. Особенно ярко эта тенденция проявилась в условиях плотной городской застройки (район Академический, мкр-н Солнечный). Также можно проследить включение в территории школ более сложные ландшафтно-архитектурные элементы. На основе полученных результатов можно составить общие рекомендации по улучшению планировочной структуры образовательных учреждений, визуальной привлекательности школ, а также включению данных территорий в образовательный процесс и досуг школьников.
The paper presents a study of the features of the spatial organization of the territories of 7 schools in the city of Yekaterinburg. On the basis of GIS materials and a full-scale survey, the functional zoning, the balance and planning solution of the objects were determined of the Oktyabrsky, Chkalovsky and Academic districts were evaluated. Zoning schemes have been drawn up and data on the share of the road and path network, plantings, buildings and structures for each object are given. In the course of the work, a trend was traced to the addition of such functional areas as a playroom and recreation, which are not available at other facilities. The change in the balance of territories is estimated: a decrease in the share of green spaces and an increase in the share of buildings and structures. This trend was especially pronounced in the conditions of dense urban development (district Academic, microdistrict Solnechny). You can also trace the inclusion of more complex landscape and architectural elements on the territory. Based on the results obtained, general recommendations can be made to improve the planning structure of educational institutions, the visual attractiveness of schools, as well as the inclusion of these territories in the educational process and leisure of schoolchildren.
Keywords: СИСТЕМА ОЗЕЛЕНЕНИЯ
ОЗЕЛЕНЕНИЕ ТЕРРИТОРИИ ШКОЛ
ВИДОВОЙ СОСТАВ
БЛАГОУСТРОЙСТВО ШКОЛ
БАЛАНС ТЕРРИТОРИИ
LANDSCAPING SYSTEM
LANDSCAPING OF THE SCHOOL GROUNDS
SPECIES COMPOSITION
IMPROVEMENT OF SCHOOLS
TERRITORY BALANCE
URI: https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/12697
DOI: 10.51318/FRET.2023.87.4.008
Origin: Леса России и хозяйство в них. — 2023. — Вып. 4 (87)
Appears in Collections:Леса России и хозяйство в них: журнал научных трудов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LR_4_23_09.pdf3,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.