Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/13691
Title: Мелиоративная эффективность защитных лесных полос разных конструкций, функционирующих вдоль железных дорог Свердловской области
Other Titles: Ameliorative effi ciency of protective forest belts of different designs operating along railroads in the Sverdlovsk region
Authors: Гавва, И. Н.
Нагимов, З. Я.
Капралов, А. В.
Уразова, А. Ф.
Gavva, I. N.
Nagimov, Z. Ya.
Kapralov, A. V.
Urazova, A. F.
Issue Date: 2025
Publisher: УГЛТУ
Citation: Мелиоративная эффективность защитных лесных полос разных конструкций, функционирующих вдоль железных дорог Свердловской области = Ameliorative effi ciency of protective forest belts of different designs operating along railroads in the Sverdlovsk region / И. Н. Гавва, З. Я. Нагимов, А. В. Капралов, А. Ф. Уразова. – Текст : электронный // Леса России и хозяйство в них. – 2025. – № 1 (92). – С. 18–25. DOI: 10.51318/FRET.2025.92.1.002.
Abstract: The paper presents the results of reclamation effi ciency assessment of two systems of protective plantations functioning in the right-of-way of the Sverdlovsk railroad. Each system includes two protective forest strips (PFS) located on both sides of the road at an equal distance from it. In the fi rst of them the strips have an impervious design, in the second – openwork. It was found that the degree and character of snow deposition along the roads signifi cantly depend on the design of strips in the system. In the zone of ameliorative infl uence of the fi rst system, the greatest amount of snow is retained in front of the strip and inside the strip itself, located on the windward side with respect to blizzard winds. As a consequence, in the immediate vicinity of the road, the snow cover thickness is much less (1,64 times) than in the control plot. In the zone of reclamation infl uence of the second system, the snow cover is distributed with noticeably less variation in height and more evenly. Here the snow depth near the railroad bed is only 1,2 times less than on the control section. The investigated PFS systems vary the speed and trajectory of the wind fl ow differently. The width of the zone of effective wind speed reduction at the site with the system of non-blown strips is about 300 m, and at the site with openwork strips 1,5 times less – 200 m. In the zone of ameliorative infl uence of both the fi rst and second systems of ZLD, wind speed has the lowest value in the immediate vicinity of the road from the windward side. However, the degree of wind velocity reduction by non-blown strips in this place (50,0 %), is much higher than by openwork strips (37,5 %). In general, in the railroad right-of-way the snow-retarding and wind-relieving effi ciency of the system of protective plantations with forest strips of non-blown design is noticeably higher than with strips of openwork design.
В статье приведены результаты оценки мелиоративной эффективности двух систем защитных насаждений, функционирующих в полосах отвода Свердловской железной дороги. Каждая система включают две защитные лесные полосы (ЗЛП), расположенные по обеим сторонам от дороги на одинаковом удалении от нее. В первой из них полосы имеют непродуваемую конструкцию, во второй – ажурную. Установлено, что степень и характер отложения снега вдоль дорог существенным образом зависят от конструкции полос в системе. В зоне мелиоративного влияния первой системы наибольшее количество снега задерживается перед полосой и внутри самой полосы, расположенной с наветренной стороны в отношении метелевых ветров. Вследствие этого в непосредственной близости к дороге толщина снежного покрова значительно меньше (в 1,64 раза), чем на контрольном участке. В зоне мелиоративного влияния второй системы снежный покров распределяется с заметно меньшим варьированием по высоте, более равномерно. Здесь глубина снега у железнодорожного полотна только в 1,2 меньше, чем на контрольном участке. Исследуемые системы ЗЛП по-разному изменяют скорость и траекторию ветрового потока. Ширина зоны эффективного снижения скорости ветра на объекте с системой непродуваемых полос составляет около 300 м, а на объекте с ажурными полосами в 1,5 раза меньше – 200 м. В зоне мелиоративного влияния и первой и второй систем ЗЛП скорость ветра наименьшее значение имеет в непосредственной близости от дороги с заветренной стороны. Однако степень снижения скорости ветрового потока непродуваемыми полосами в этом месте (50,0 %) значительно выше, чем ажурными (37,5 %). В целом в полосе отвода железной дороги снегозадерживающая и ветроослабляющая эффективность системы защитных насаждений с лесными полосами непродуваемой конструкции заметно выше, чем с полосами ажурной конструкции.
Keywords: SVERDLOVSK RAILROAD
PROTECTIVE FOREST STRIPS
AMELIORATIVE EFFI CIENCY
SNOW DISTRIBUTION
WIND VELOCITY
СВЕРДЛОВСКАЯ ЖЕЛЕЗНАЯ ДОРОГА
ЗАЩИТНЫЕ ЛЕСНЫЕ ПОЛОСЫ
МЕЛИОРАТИВНАЯ ЭФФЕКТИВНОСТЬ
СНЕГОРАСПРЕДЕЛЕНИЕ
СКОРОСТЬ ВЕТРА
URI: https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/13691
DOI: 10.51318/FRET.2025.92.1.002
Origin: Леса России и хозяйство в них. — 2025. — Вып. 1 (92)
Appears in Collections:Леса России и хозяйство в них: журнал научных трудов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LR_1_25_02.pdf1,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.