Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/14339
Title: | Современные тенденции использования интродуцентов в озеленении специализированных школ-интернатов Свердловской области |
Other Titles: | Modern trends in the use of introducents in the landscaping of specialized boarding schools in the Sverdlovsk region |
Authors: | Волосов, И. А. Фролова, Т. И. Volosov, I. A. Frolova, T. I. |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | УГЛТУ |
Citation: | Волосов, И. А. Современные тенденции использования интродуцентов в озеленении специализированных школ-интернатов Свердловской области = Modern trends in the use of introducents in the landscaping of specialized boarding schools in the Sverdlovsk region / И. А. Волосов, Т. И. Фролова. –Текст : электронный // Леса России и хозяйство в них. – 2025. – № 3 (94). – С. 100-107. |
Abstract: | В данной статье анализируются современные тенденции использования интродуцентов в озеленении екатеринбургских специализированных школ-интернатов № 6 и «Эхо», школы-интерната в селе Черноусово. На основе подеревной инвентаризации насаждений каждой территории установлено, что интродуцированные деревья и кустарники преобладают над местными видами (76 % от общего количества) благодаря их широкому применению в озеленении городов середины прошлого века. В результате анализа видового состава выявлено, что клен ясенелистный, тополь бальзамический, карагана древовидная и кизильник блестящий являются наиболее распространенными. Оценка санитарного состояния показала, что в структуре исследуемых территорий преобладают здоровые насаждения (57 %). По итогам работы определены перспективные интродуцированные виды для проведения будущих реконструкций специализированных образовательных учреждений с учетом коррекционной особенности учащихся. This article analyzes modern trends in the use of introducents in landscaping of Yekaterinburg specialized boarding schools № 6 and «Echo», a boarding school in the village of Chernousovo. Based on a tree inventory of plantations in each territory, it was established that introduced trees and shrubs predominate over local species (76 % of the total), due to their widespread use in urban landscaping in the middle of the last century. As a result of the analysis of the species composition, it was revealed that ash-leaved maple, balsamic poplar, Siberian pea shrub and shiny cotonaester are the most common. The assessment of the sanitary condition showed that healthy plantations predominate in the structure of the researched territories (57 %). Based on the results of the researches, promising introduced species have been identifi ed for future reconstructions of specialized educational institutions, taking into account the correctional characteristics of students. |
Keywords: | ИНТРОДУЦЕНТЫ ОЗЕЛЕНЕНИЕ ВИДОВОЕ РАЗНООБРАЗИЕ КОРРЕКЦИОННАЯ ШКОЛА ЗЕЛЕНЫЕ НАСАЖДЕНИЯ INTRODUCENTS, LANDSCAPING, SPECIES DIVERSITY, SPECIAL SCHOOL, GREEN PLANTATIONS |
URI: | https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/14339 |
DOI: | 10.51318/FRET.2025.94.3.011 |
Origin: | Леса России и хозяйство в них. — 2025. — Вып. 3 (94) |
Appears in Collections: | Леса России и хозяйство в них: журнал научных трудов |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LR_3_25_11.pdf | 1,08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.