Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/11334
Title: | Культурный диалог как лингвистический стоппер билингвально-коммуникативного пространства в лесотехническом образовании иностранных студентов |
Other Titles: | Cultural dialogue as a linguistic stopper of the bilingual-communicative space in forestry education of foreign student |
Authors: | Старыгина, Н. Ф. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | УГЛТУ |
Citation: | Старыгина, Н. Ф. Культурный диалог как лингвистический стоппер билингвально-коммуникативного пространства в лесотехническом образовании иностранных студентов = Cultural dialogue as a linguistic stopper of the bilingual-communicative space in forestry education of foreign students / Н. Ф. Старыгина. – Текст : электронный // Цивилизационные перемены в России : материалы научно-практической конференции / Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Уральский государственный лесотехнический университет ; [ответственный за выпуск О. Н. Новикова]. – Екатеринбург, 2022. – С. 75–80. |
Abstract: | В статье рассмотрено предположение о том, что лингвистический стоппер моделирует вербальную базу культурного диалога в коммуникативно-билингвальном пространстве при обучении студентов ближнего и дальнего зарубежья в высшей школе лесотехнического профиля. Ядерными характеристиками трансформации культурного диалога – лингвистического стоппера – могут послужить всевозможные дискурсивные, лингвопсихологические и коммуникативные средства общения. Последнее предполагает участие разновозрастных этногрупп и соучастника – преподавателя. При этом студенты-билингвы демонстрируют разнообразные национальные поликультурные акценты, не исключая как вербальную составляющую, так и невербальную, чаще – внеязыковую, семиотическую, которая может интерпретироваться креативными и классическими формами представления информации. The article considers the assumption that the linguistic stopper simulates the verbal base of cultural dialogue in the communicative-bilingual space when teaching students from near and far abroad in a university of forestry profile. All kinds of discursive, linguopsychological and communicative means of communication can serve as the cor characteristics of the transformation of a cultural dialogue – a linguistic stopper. The latter presupposes the participation of ethnic groups of different ages and an accomplice – a teacher. At the same time, bilingual students demonstrate a variety of national multicultural accents, not excluding both the verbal component and the non-verbal, more often extra-linguistic, semiotic, which can be interpreted by creative and classical forms of information presentation. |
Keywords: | КУЛЬТУРНЫЙ ДИАЛОГ ЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ СТОППЕР СТУДЕНТЫ-БИЛИНГВЫ КОММУНИКАТИВНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ ПРОСТРАНСТВО CULTURAL DIALOGUE LINGUISTIC STOPPER BILINGUAL STUDENTS COMMUNICATIVE EDUCATIONAL SPACE |
URI: | https://elar.usfeu.ru/handle/123456789/11334 |
ISBN: | 978-5-94984-811-1 |
Origin: | Цивилизационные перемены в России : сборник научных трудов по материалам научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2022 |
Appears in Collections: | Цивилизационные перемены в России. Материалы научно-практической конференции |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Civil-22_12.pdf | 1,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.